
Η παροιμία «πρώτα ο πελάτης» χρησιμοποιείται εδώ και καιρό από τους εμπόρους για να πείσουν τους πελάτες να αγοράσουν προϊόντα από ένα κατάστημα ή πρακτορείο. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε γραπτή, οπτική ή κινούμενη διαφήμιση. Έχει επίσης βρει τον δρόμο της στις δηλώσεις αποστολής διαφόρων εταιρειών εδώ και πολύ καιρό. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν ακόμα πολλές εταιρείες όπου «ο πελάτης είναι βασιλιάς» και αντιμετωπίζεται ανάλογα.
Σύντομη περίληψη:
«Ο πελάτης είναι βασιλιάς» είναι μια μεταφορά. Κανένας πελάτης δεν αντιμετωπίζεται σαν «βασιλιάς» αυτές τις μέρες. Το ρητό σημαίνει μόνο τον στόχο της εταιρείας να εκπληρώσει όσο το δυνατόν περισσότερο τις επιθυμίες του πελάτη και να καλύψει τις ανάγκες και τους προβληματισμούς του 100% όσο το δυνατόν περισσότερο προσφέροντας παράλληλα φιλική εξυπηρέτηση και ωραία αντιμετώπιση.
“Ο πελάτης είναι βασιλιάς” σημαίνει, παρόμοιο με το επίσης ευρέως διαδεδομένο “ο πελάτης έχει πάντα δίκιο”, ότι ο πελάτης φροντίζεται πλήρως στο κατάστημα και ότι ο πελάτης είναι σαν βασιλιάς πάνω από όλα τα άλλα προβλήματα, τους ανθρώπους και άλλα θέματα. Ο πελάτης έρχεται πρώτος (σαν βασιλιάς στη χώρα του) και όλοι οι άλλοι είναι απλώς υπήκοοί του που πρέπει να υπακούει.
Τα παράπονά του θεωρούνται πάντα θεμιτά και οι επιθυμίες του εκπληρώνονται. Έτσι μπορεί να αντέξει τα παράπονα και την ανάρμοστη συμπεριφορά και εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται με εξαιρετική ευγένεια. Οι ανάγκες του πελάτη που υποτίθεται ότι αφήνει χρήματα στο κατάστημα είναι πάνω από αυτές των άλλων ανθρώπων που εργάζονται εκεί.
«Ο πελάτης είναι βασιλιάς» – συχνά απλώς ευσεβείς πόθοι
Είναι φυσικά σαφές σε όλους τους στρατηγικούς μάρκετινγκ και τους διαχειριστές ότι η αντιμετώπιση του πελάτη «σαν βασιλιάς» μπορεί να εκληφθεί μόνο ως στόχος της εταιρείας και δεν εφαρμόζεται ποτέ 100% στην πραγματικότητα. Στον σημερινό δημοκρατικό κόσμο δεν υπάρχουν βασιλιάδες και σίγουρα ούτε μεμονωμένοι πελάτες σε ένα σούπερ μάρκετ ή σε ένα κατάστημα μόδας, για παράδειγμα, αντιμετωπίζονται σαν βασιλιάδες. Το «ο πελάτης είναι βασιλιάς» είναι φυσικά απλώς μια μεταφορά. Στην πραγματικότητα, οι εταιρείες απλώς θέτουν ως στόχο να εξυπηρετούν τους πελάτες με τον πιο φιλικό δυνατό τρόπο και να εκπληρώνουν τις επιθυμίες τους όσο το δυνατόν πληρέστερα.
καθομιλουμένη χρήση
«Ο πελάτης είναι βασιλιάς» είναι επίσης ένα ρητό που χρησιμοποιείται ειρωνικά και ουσιαστικά στην καθημερινότητα. Με το σχόλιο, ένας δυσαρεστημένος πελάτης μπορεί να επισημάνει ένα πρόβλημα ή να παραπονεθεί. Εδώ το σχόλιο είναι συνήθως σκόπιμα προσβλητικό και υποτιμητικό.
Ωστόσο, το ρητό μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί από τους πωλητές με μια πραγματικά επιδιωκόμενη έννοια για να υπογραμμίσει το δικαίωμα του πελάτη να εξυπηρετείται καλά στο χώρο του ξενοδοχείου.
Κριτική στο «Ο πελάτης είναι βασιλιάς»
Οι ψυχολόγοι και οι εταιρικοί στρατηγοί τώρα μειώνουν αυτό το ρητό ή ακόμη και το αναιρούν εντελώς. Βλέπετε στοιχεία ότι μια στρατηγική «πρώτα ο πελάτης» οδηγεί σε μειωμένη ποιότητα, ειδικά στην εξυπηρέτηση πελατών. Αυτό συμβαίνει επειδή οι εργαζόμενοι αισθάνονται κατώτεροι και βρίσκουν ελάχιστη πίστη στις ανάγκες τους από τον εργοδότη τους. Τα παράπονα πελατών μπορεί συχνά να είναι βάσιμα, αλλά υπάρχουν και παράπονα που είναι ψευδή ή αδικαιολόγητα. Σε ένα υποκατάστημα όπου ισχύει το σύνθημα «Ο πελάτης είναι βασιλιάς», ο υπάλληλος πρέπει να το αντιμετωπίσει χωρίς να πει στον πελάτη ότι κάνει λάθος.
Αυτό συχνά μειώνει το ηθικό των εργαζομένων καθώς και την ικανοποίηση των πελατών. Δεν ενημερώνονται για τα πιθανά λάθη τους και επομένως δεν μπορούν να βγάλουν συμπεράσματα από αυτά. Η ευγένεια φαίνεται τόσο υπερτιθέμενη και όχι πολύ ειλικρινής. Ως αποτέλεσμα, έχει πλέον γίνει αποδεκτή η άποψη ότι ο πελατοκεντρικός προσανατολισμός είναι μια από τις σημαντικότερες στρατηγικές μάρκετινγκ των εταιρειών, αλλά ότι ο πελάτης δεν έχει πάντα δίκιο.